Campaign Türkiye 130. Sayı

Nisan 2023

https://www.campaigntr.com/is-birligi-halinde-hareket-edilmeli

Indoor ve outdoor reklam mecraları, teknoloji ve insan davranışlarına, insanların hareket ve yaşam modellerine bağlı olarak her geçen gün yeniden şekilleniyor.

Teknolojik gelişmeler doğrultusunda, mecralarda dijital ekran kullanımları artış gösteriyor ancak diğer yandan dijital ekranın kullanımı maalesef potansiyelinin çok altında kalıyor. Dijital ekranı sadece daha net ve hareketli görüntü sunmak, günlük farklı mesaj paylaşmak, sürdürülebilirlik ve maliyet yönetimi gündemlerine paralel afiş baskısı yapmamak gibi faydaların dışında ele almak gerek.

Dijital ekranların efektif şekilde, hedef kitleye, zamana ve koşullara göre farklı mesajları iletebilir hale gelmesi reklamın da etkisini artıracaktır. Bu kapsamda hedef kitlenin, kişisel akıllı cihazlarıyla açıkhavadaki mecraların etkileşimde olmasını, dijital ekranların geleceği olarak değerlendiriyorum. Dijital ekran yazılımlarının standardize edilmesi, programlanmış mesaj yayınlarının dinamik olarak hayata geçirilmesini kolaylaştıracak, markaların bu süreci dinamik yürütmesine de imkan sağlayacaktır.

Açıkhava reklam mecraları, insanların mobil olması sebebiyle her zaman var olacak bir mecra. Basılı yayınlardaki reklamlarda yaşanan ufalmanın açıkhavada da yaşanmaması için teknoloji ve akıllı cihazlarla etkileşime geçilecek yazılımları, mecralara entegre etmeye önem verilmeli.

Diğer yandan açıkhava reklam mecralarında şehir dokusuna göre düzenleme yapmanın ve mecra reklam yüzü sayısında azaltmaya gidilmesinin, hedef kitlenin mecra algısını artıracağını düşünüyorum.

Ek olarak şunu da belirtmemde fayda var. Tüm bu dijital gelişmelere ve çeşitlenen mecralara rağmen geçmiş alışkanlıkların devam etmesi, sektörümüzde birtakım sorunları da beraberinde getiriyor. Özellikle İstanbul’daki her yıl daha da artan mecra enflasyonu, satış fiyatları üzerinde ciddi baskı kuruyor; ekonomik zorluklar ve maliyet artışları, mecra sahibi firmaların kârlılıklarını etkiliyor. Açıkhavanın reklam pastasındaki sınırlı payı, artan reklam yüzdelerine paralel olarak artmadığı gibi, ayrılan bütçeler mecraların tamamı için yeterli olmuyor. Bu da fiyat istikrarını, verilen hizmet kalitesini ve dolayısıyla markanın sağlayacağı yararı olumsuz yönde etkiliyor. Bunu aşabilmek için medya ajansı, mecra ve markaların iş birliği halinde hareket etmelerini önemsiyorum. Mecraların yıllardır gerekenin altında kalan reklam yüzü fiyatlarını reel seviyeye çekebilmeleri için markalar ve medya ajansları tarafından verilecek destek, mecranın yatırımlarını artıracak ve bu da markaların kampanya etkisini, kalitesini artıracaktır.

Önümüzdeki seçim süreci dikkate alındığında, markaların siyasi partilerin kullanım yapamadığı indoor ve outdoor mecralarda reklamlarına devam etmelerinde fayda görüyorum. Bu dönemde biraz daha hedef kitle odaklı, insanların günlük yaşantılarında vakit geçirdikleri noktalarda reklam vermeleri daha amacına uygun olacaktır.

Bülent Kaplangı

Bold Reklam Kurucusu